22.04.2024

Wyprzedzanie motocyklem w korku - można?

Motocykliści mają łatwiej w korku? To zależy! Swobodny slalom pomiędzy pojazdami, które stoją w ulicznym zatorze nie jest dozwolony. Trzeba przestrzegać kilku zasad. Jak bezpiecznie i legalnie wyprzedzać lub omijać pojazdy stojące w korku, jadąc motocyklem?

Czy można omijać motocyklem auta stojące w korku?

Jazda motocyklem ma wiele plusów, jednym z nich jest możliwość omijania aut, które stoją w korku. Czy to zgodne z przepisami?

Otóż, jeśli samochody stoją w korku, to motocyklista je omija, a jeśli jadą wolno, to już wyprzedza. Zgodnie z przepisami, wszyscy kierujący pojazdami mają obowiązek przestrzegania bezpiecznego odstępu od omijanego i wyprzedzanego pojazdu oraz zachowania szczególnej ostrożności w trakcie wykonywania tych manewrów.

Motocykliści, którzy omijają lub wyprzedzają auta stojące w korku lub poruszające się z małą prędkością, nie naruszają przepisów, dopóki:

  • Zachowują bezpieczny odstęp od omijanych/wyprzedzanych pojazdów.
  • Zachowują szczególną ostrożność.
  • Respektują znaki drogowe.
  • Nie najeżdżają i nie przekraczają linii ciągłej.
  • Motocykl mieści się na jednym pasie.
  • Używa kierunkowskazów podczas omijania/wyprzedzania pojazdów.

Podstawy prawne wyprzedzania motocyklem w korkach

Motocyklistów, tak samo jak i kierowców samochodów, obowiązują te same przepisy podczas wyprzedzania. Zasady są uregulowane w art. 24 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Kierujący motocyklem przed wyprzedzaniem musi się upewnić, czy ma odpowiednią widoczność oraz miejsce do wykonania manewru, bez utrudniania komukolwiek ruchu, kierujący za nim nie rozpoczął tego samego manewru, a kierujący przed nim nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu lub zmiany kierunku jazdy czy pasa ruchu.

Poza tym, motocyklista przystępujący do wyprzedzania musi zachować szczególną ostrożność i bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu i jest obowiązany przy wyprzedzaniu do przejeżdżania z lewej strony wyprzedzanego pojazdu.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której pojazd lub uczestnik ruchu sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, wówczas należy wyprzedzić z prawej strony.

Nie wolno wyprzedzać pojazdu podczas dojeżdżania do wierzchołka wzniesienia, na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi, na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub z ruchem kierowanym. Nie wolno również wyprzedzać pojazdu uprzywilejowanego w obszarze zabudowanym.

Bezpieczne poruszanie się motorem w korkach

Bezpieczne przejeżdżanie motocyklem obok pojazdów stojących lub wolno poruszających się w korku, powinno przebiegać według kilku zasad:

  • Najważniejsze jest zachowanie szczególnej ostrożności i obserwowanie zachowania kierowców samochodów stojących lub wolno jadących w korku.
  • Należy stosować zasadę ograniczonego zaufania – nigdy nie wiadomo, czy kierowca w korku nie zechce zmienić pasa!
  • Trzeba zachować bezpieczny odstęp, czyli co najmniej 1 metr w przypadku rowerów, a w przypadku samochodów czy pojazdów ciężarowych nie jest to uregulowane prawnie, ale lepiej kierować się własnym bezpieczeństwem i wybrać większą odległość niż kilka centymetrów!
  • Podczas przekraczania linii przerywanej należy pamiętać, że doszło do zmiany pasa ruchu i zasygnalizować manewr kierunkowskazami.
  • Nie wolno najeżdżać linii ciągłej ani jej przekraczać! W takiej sytuacji nie wolno lawirować motocyklem między samochodami w korku.
  • Nie wolno zajmować dwóch pasów ruchu – motocykl, który stoi przy krawędzi pasa, a jego kierownica wystaje poza pas, zajmuje dwa pasy. Takich sytuacji należy unikać!
  • Podczas wyprzedzania należy przejeżdżać z lewej strony pojazdu, wykonanie tego manewru z prawej strony jest dozwolone na drodze jednokierunkowej o co najmniej dwóch pasach ruchu w obszarze zabudowanym i na drodze jednokierunkowej o co najmniej trzech pasach ruchu w obszarze niezabudowanym.
  • Nie wolno wyprzedzać lub omijać pojazdów stojących w korku na skrzyżowaniu lub przed i na pasach, wyjątkiem jest sytuacja, w której ruch jest kierowany, np.: za pomocą świateł.
AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic